Mihrap Boytu Ürünümüzün Tasarım Hikayesi
MİHRAP BOYTU
Mihrap; istikamet zamanıdır…
Allah'tan başkasına kulluğu reddiyedir Mihrap.
Sadece O’na güvenmektir.
Sonsuz bir huzurla O huzurda…
“Beni benden daha iyi bilen Rabbim!’’ diyerek
Yalnızca O’ndan medet ummaktır.
Mihrap; istikamet zamanıdır…
Tasarımımızın esin kaynağı Eyüp Sultan Camii mihrabı…
Peygamber Efendimiz’in müjdesinden,
Eyüp Sultan Hazretlerine, Fatih Sultan Mehmet’e,
İstanbul’un fethinden III. Selim’e…
Anlatmakla bitmez yadigardır Eyüp Sultan Camii.
Tasarımımızın esin kaynağı bu kıymetli yadigarın;
sade, zarif mihrabı…
Ahmet Hamdi Tanpınar şöyle der:
"Cetlerimiz inşa etmiyorlar, ibadet ediyorlardı.
Maddeye geçmesini ısrarla istedikleri;
bir ruh ve imanları vardı.
Taş; ellerinde canlanıyor, ruh parçası kesiliyordu.
Duvar, kubbe, kemer, mihrap…Hepsi dua eder, düşünür.
Hepsinde tek bir ruh terennüm eder."
Saatimizi Mihraba kurduk,
Ecdadımızın yadigarına atfen.
Sonsuz bir huzurla, O huzurda
‘’Medet Ya Allah’’ diyerek…
Mihrap Boytu Ürünümüzün Detayları
1) Çerçeve ve Kenar Bordürü:
Sağ alt kısmından başlayarak sol alt kısmında bitecek şekilde tasarladığımız bordür;
mihrap etrafında bir çerçeve oluşturmuştur. Alınlık, köşelik, kavsara, niş, kandil, sütun başlıkları ve sütunçeleri kapsar.
Kenar bordürünün üst kısmı geniş tutarak tezyinatına zincir kristal taşlarla zenginlik kattık.
2) Ayet’el Kürsi: Mihraplarda en sık rastlanılan tezyinat öğesi yazıdır.
Kenar bordürü içerisinde yer verdiğimiz yazı alanında; sülüs hat ile nakşettiğimiz istiflenmiş satırda ‘’Ayet’el Kürsi’’ yer almaktadır.
3) Alınlık: Mimaride; çerçeve ile köşelik bölümleri arasında yer alan bu kısımda genellikle yazı bulunur.
4) Köşelik: Kavsara ve alınlık arasında kalan üçgen biçimli alanlardır.
Sağ köşelikteki yuvarlak kabartma paftanın içerisinde yazının en zarif hali, sülüs yazı ile Allah (c.c.) lafzını nakşettik.
Sol köşelikteki yuvarlak kabartma paftanın içerisine ise Muhammed (s.a.v.) lafzını nakşettik.
5) Kavsara: Mihrap nişinin üstünü kaplayan kısımdır.
Kavsara’nın iç kısmında yer alan mukarnas dolgu alanını zarif çizgilerle belirginleştirdik.
6) Niş: Mimaride mihrabın ana unsuru sayılan nişin, tasarımımızda da içeriye doğru girintili şekilde tasarladık.
Yarım daire şeklinde olan Niş içerisinde altı sıra sütun ve sütunlar üstündeki istiridye kabukları belirgindir.
7) Sütunçeler ve Sutün Başlıkları:
Sütunçeler; niş bölümünün kenarlarına yerleştirilen, yine tezyinatın önemli unsurlarındandır.
Sütunçeleri de sütun başlıklarını da geometrik unsurlarla oluşturduk.
8) Oturmalık: Mihrabın üzerinde yükseltildiği yerdir.
Tasarımımızda bu yüzeye seccade işledik ve tezyinatını rumi grubu motiflerle sağladık.
Rumi motif ortalarına tane kristal taşlar yerleştirdik.
9) Kaide:
Kaideyi; mihrabın ana unsurlarından dışa taşarak tasarladık.
Tezyinatında ise orta bağdan gelişen kapalı rumi kompozisyonu kullandık.
Birinci alt tabanı süslemesinde geometrik şekillere yer verirken,
ikinci kat süslemesinde zincir kristal taşlar kullandık.
10) Arka Yüz Dış Yapı:
Kaidenin birinci katından itibaren başlayan;
kabartma halinde tasarladığımız kırık çizgilerin tekrarlarından oluşan
geometrik süsleme kompozisyonuna mihrabın arka yüzeyinde de devam ettik.
Çerçevenin arkasına denk gelen, sağ alt kısmından başlayarak sol alt kısmında biten alanın tezyinatında;
Türk-İslam Sanatının bin yıllık geleneği olan geometrik desenleri kullandık.
Bu geometrik arka yüzeyi; çerçeveden, ince bir zencerek ile ayırdık.
Desenlerin orta kısımlarına eklediğimiz tane kristal taşlar ile bu kısmı ön plana çıkardık.
Ürünümüz mukavemetli yapısını ham maddesi olan polyesterden alır.
Renklendirilmesi ise metal pigmentler içeren boyalarla yapılmıştır.
Bütün ürünlerimizin tasarımları, NAKKAŞ Boytu’ ya ait olup, Tasarım Tescili ile koruma altına alınmıştır.
***
Mihrap Boytu Ürünümüzün Ölçüleri
Orta Boy Mihrap Boytu Ölçüleri
Yükseklik :20 cm
En :13 cm
Ağırlık :810 gr
***
*Ürünlerimiz mukavemetli yapısını ham maddesi olan polyesterden alır.
*Renklendirmesi metal pigmentler içeren boyalarla yapılmıştır.
*Tezyinatını ise kristal taşlar ile sağladık.
*Satın almış olduğunuz ürünleri ürünün kendisine özel tasarladığımız özgün kutusuyla göndermekteyiz.
***
Nakkaş Boytu ürünlerinin orijinal rengini korumak için:
Ürününüzü sadece kuru bez ile ovalamadan siliniz.
Islak mendil, kolonya, alkollü dezenfektan vs… kullanmayınız.
***
Bütün ürünlerimizin tasarımı Nakkaş Boytu ‘ya ait olup Tasarım Tescili ile koruma altındadır.
***
Nakkaş Boytu ürünleri tasarımdan imalata %100 yerli üretimdir.
***
NAKKAŞ BOYTU
Gelenekten Geleceğe…
Hakkımızda
Nakkaş Boytu olarak; geleneksel kültürümüzün iki boyutlu düzlemdeki yazı ve çizi sanatlarını,
üç boyutlu yorumlayıp üretiyoruz.
Bu süreçte geleneksel sanatların; sadece çizgilerini ya da desenlerini, tekniklerini yahut tanımlarını değil;
ruhunu da hikâyelerini de eklemeye gayret ediyoruz.
1997’de çıktığımız bu yolda geleneksel fikri ve kültürü yeni bir formla gelecek nesillere ulaştırabilme heyecanı ile
geleneğimizin iç boyutunu üç boyuta taşıma hedefi ile ilerliyoruz.
BOYTU Nedir?
Boytu; Türk İslam sanatlarının üçüncü boyutudur.
Geleneksel Sanatlar kapsamında değerlendirilmesi gereken, henüz kendi alanını inşa etmekte olan bir boyut.
Nasıl ki hat çizgi demek BOYTU da boyutlamak demek.
Bir de ek ismi var Boytu'nun: "BOYTU MÜCERRET". Mücerret soyut demek. Boytu mücerret; soyutun boyutlanmış hali.
Neden BOYTU?
2004 yılında ilk örneğini ortaya koyup, adını koyamadığımız bu boyuta
-her ne kadar içimize sinmemiş olsa da- o günün şartlarında biblo denildi.
Bugün ise; bize ait olanı ifade etmeyen bu adlandırmadan duyduğumuz rahatsızlığı telâfi çabasındayız.
Masa, raf vb. üzerine konulan, farklı malzemelerden yapılmış süs eşyalarını karşılayan terim olarak ‘’biblo’’ ismi kullanılıyor.
Tasarımlarımız; form olarak biblo adlandırmasına yakın gibi görünse de değil.
İştigalimiz; kültür ve sanat mirasımızın önemli bir kısmı ile.
Tasarımlarımız; salt bir biblo olmamakla birlikte salt bir süs eşyası yahut hediyelik eşya olmanın ötesinde bizim kültürümüzün süreği.
Bu nedenlerin yanı sıra dil boyutu da var. Biblo, Fransızcadan dilimize dahil olmuş bir kelime…
Oysa biz tasarımlarımıza hazırlanırken; geleneğimizin kendi dilinden ve edebiyatından besleniyor,
kendi inancımız, bilimimiz ve felsefemizden feyz alıyoruz. Biz tasarımlarımızı inşa ederken,
bizi inşa edense kendi kültürümüzün örf ve adetleri, âdâb-ı muâşşereti.
Velhasıl…
Sadece yabancı kelime karşısında Türkçe kelime kullanmış olmak için değil; biblo, hediyelik, hediyelik eşya,
heykel, heykelcik gibi kelimelerin getirmiş olduğu algının ötesinde bir değer üretmeye çalışırken,
öz değerlerimiz ile kullandığımız ifadeler eş olsun diye BOYTU.
Yüzyıllarca çizgi olarak yaşayan nice ibare, ifade ve lafız bugün Nakkaş Boytu yorumu ile vücut buluyor,
her klasik çizgi elle tutulabilir değerlere dönüşüyor.
Gelenek; asırlardır insanlığa ışık düşürüyorken,
Nakkaş Boytu olarak biz de ‘’yeni bir boyutu geleneğe ekleme’’ heyecanını yaşıyoruz.
"Nakkaş Dekor'' olarak ‘’Gelenekten köklenip, geleceğe yeşermeli’’ diyerek çıktığımız yola
"Nakkaş Boytu" olarak devam ederken üretmeyi sürdürüyoruz.
Size daha iyi bir alışveriş deneyimi sunabilmek için çerezler kullanıyoruz. Detaylı bilgi için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.